tisdag 31 januari 2017

Snålhet vs. sparsamhet

Finns det en skillnad på snålhet och sparsamhet? Jag hoppas det, då jag själv siktar på att bli betydligt mer sparsam, medan snålhet är en egenskap som jag och många människor inte alltid uppskattar. På min lista hamnar snålhet till och med på topp 3 över rent otrevliga egenskapar!

Varför tänker jag så och vad är skillnaden? Finns det någon skillnad?

För mig handlar snålhet om att vara snål mot andra, exempelvis inte bjuda personer på middagar för att det är dyrt (hemma hos sig), ha millimiter-rättvisa kring gemensamma utlägg, att upplägget jag tar denna så tar du nästa aldrig fungerar, att ta kaffet på biltema istället för ett trevligt fik när andra är med osv, alltid kräva milersättning, aldrig bjuda...

Sparsamhet för mig handlar om att vara sparsam mot sig själv (andra personer som bor med en kan dock råka få ta del av det med- eller motvilligt), att inte spendera halva lönen på prylar och kläder osv, att hitta billigare sätt att leva, förhandla med fasta kostnader, köpa på extrapriser, inte köpa allt du kan...

Hur tänker du?

Jag kan bli otroligt frustrerad när jag träffar på någon med min definition av snål... men tänk om jag själv kommer falla dit nu när jag tänkt leva mer sparsamt...eller så, eftersom människor har sina egna definitioner, finns det kanske redan de som ser mig som snål (hujjedamig). Kommer jag blir frustrerad på mig själv? Jag vet inte om folk gör någon skillnad på snål och sparsam, gör DU?

/orolig ekorre


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar